لزوم توجه مدیران به گردشگری مذهبی در کشور

لزوم توجه مدیران به گردشگری مذهبی در کشور

  • 825
لزوم توجه مدیران به گردشگری مذهبی در کشور
یادداشت روز/

لزوم توجه مدیران به گردشگری مذهبی در کشور

 
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس مذهبی ،مشاورمدیرکل ومسئول کمیته گردشگری مذهبی سابق میراث فرهنگی استان تهران

۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۳ بهمن ساعت 15:37

 

قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدأ الخلق ثم الله ینشئ النشأًة الاخرة ان الله علی کل شئ قدیر (سوره عنکبوت آیه )20
ترجمه : ای رسول به مردم بگو در زمین سیرکنید وببینید که خدا چگونه خلق را ایجا د کرده سپس نشأ ت آخرت را ایجا د خواهد کرد که خداوند برهر چیز توانااست.

این آیه بشر را ارشاد می کند برسیر و گردش در زمین تا بدانند که چگونه خلقت آغاز و ایجاد گردیده است و خداوند چطور بدون نقشه قبلی والگو آنان را با نیروهای همانند یکدیگر آفریده است. می خواهد به ما بفهماند که خداوند مقتدر براحتی می تواند با قدرت بی کران خود نشأت آخرت وحیات مجدد را ایجاد کند. در حقیقت آیه به صراحت دلالت دارد براهمیت گردشگری وارتقا فرهنگی وخداشناسی بوسیله سیر وسیاحت درروی کره خاکی وپی بردن به قدرت بی نهایت پروردگار متعال.

گردشگری مذهبی یکی ازمهمترین انواع توریسم است که بسیاری از مراکز مذهبی در دنیا مانند بیت المقدس، واتیکان، مکه، تبت و لهاسا، معابد هند،کلیسای نتردام و... از جمله محل هایی است که در جذب توریسم مذهبی سابقه ای دیرینه دارند. که این نوع توریسم توانستند با کمترین تبلیغات وهزینه علاقمندان زیادی را به خود جلب کنند.این مناطق مذهبی همواره خاستگاه توریسم هایی هستند که به قصد زیارت وگردش مذهبی به این کشور ها سفر می‌کنند. از سوی دیگراین شکل از توریسم کم حاشیه ترین توریسم در کشورهای مقصد به شمار می‌ روند.

امروزه بسیاری از طرفداران مذاهب و ادیان مختلف مناطقی خاص را به عنوان اجرای فرایض دینی وآیین خود دارند مانند روز جهانی جوان که به ابتکار واتیکان برای جذب کردن باورهای دینی در بین جوانان کاتولیک به صورت جهانی برگزار می شود. یکی از مراسماتی است که سالانه بیش از 435 هزار مسافر از 197 کشور را به کشور های مقصد جذب می‌کند. این سفر، یکی از بزرگ ترین آیین های مذهبی برای جوانان بیشترکشور ها است.که به عنوان نمونه این سفر درسال 2005 با جمعیت فراوانی درآلمان برگزار شد.

دردین مبین اسلام نیز، آیین حج به عنوان یکی از بزرگ ترین مراسم مذهبی جهان سالانه بیش از 2 میلیون زائر را در شهر مکه گردهم می‌آورد. پیش بینی می‌شود که گردشگری مذهبی عربستان سعودی در دهه آینده، هر ساله از رشدی 20 درصدی بهره ببرد و تا سال 2020، تعداد2/43 میلیون نفر از شهرهای مکه و مدینه دیدن کنند که این امر، مستلزم 50 هزار اتاق اضافی در هتل ها و 74 هزار واحد مُبله در این مناطق خواهد بود.

درکشور ایران اسلامی یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه مسئولان و نهادهای فرهنگی وبه ویژه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد موضوع زیارت وگردشگری مذهبی است .در حقیقت زیارت وگردشگری مذهبی دارای جنبه های فراوانی است ازجمله جنبه اجتماعی ،فرهنگی ومعنوی، سیاسی، اقتصادی ،علمی و... . گردشگری ابزاری است که افراد را با مذاهب وسلایق و فرهنگ های متفاوت نزدیک می‌کند تا تنش های سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی کمترشود.

با ایجاد پیوندهای فرهنگی و اقتصادی وسیاسی گردشگری مذهبی و پویا شرایطی بوجود می‌آورد که افراد یکدیگر را بهتر درک کنند مانند حضور مسلمین با فرهنگ ها و سلایق های مختلف درحج و دیگر اماکن زیارتی . گردشگری مذهبی آنقدر اهمیت دارد. سازمان جهانی جهانگردی مذهب را به عنوان یکی از اصلی ترین انگیزه سفرشناخته است. در ایران اسلامی به دلیل بارگاه منور و ملکوتی حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا علیه السلام در مشهد مقدس ،حرم مطهره کریمه اهل بیت، ملائک پاسبان حضرت معصومه سلام الله علیها در قم و حضرت احمدبن موسی معروف به شاه چراغ درشیراز و حضرت عبدالعظیم حسنی در ری ودیگر بقاع متبرکه که بیش از 8 هزار اماکن مذهبی و تاریخی در ایران وجود دارد .که به اذعان کارشناسان از نظر آثار تاریخی در رتبه دهم دنیا و از نظر جاذبه های طبیعی واماکن دیدنی زیبا و جذاب در رتبه پنجم در جهان قرار داریم. ولی متاسفانه سهم گردشگری ایران در حد یک در صد هم نمی رسد.

بیش از 250 میلیون شیعیان در جهان داریم که اگربرای جذب شیعیان دنیا برنامه ریزی شود توریسم مذهبی احیاء خواهد شد، حدود 120 کشوراز طلاب خارجی در حوزه علمیه قم جامعه المصطفی العالمیه مشغول به تحصیل هستند. هرکدام می توانند معرف جاذبه های ایران به دنیا باشند که از این ظرفیت عظیم تاکنون استفاده نشده است، ظرفیت ها و مزیت های موجود درگردشگری مذهبی وظایف مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور را چند برابر می کند.چرا که ما می توانیم با توسعه گردشگری و جذب انواع توریسم. فرهنگ غنی و آداب ورسوم مردم کشورمان را انتقال دهیم وتبلیغات منفی وضد ایرانی دشمنان را در هم شکنیم وحتی دین خودمان را به دنیا صادر کنیم.

حال که در مسیر اعتدال ،عقلانیت وتدبیر قرار داریم. ودر حال شکسته شدن تحریم های ظالمانه هستیم ،مسئولان باید با برنامه ریزی و تعامل با دستگاه ها و نهادهای مرتبط ، با توسعه و ترویج اخلاق در گردشگری وایجاد شبکه جهانی گردشگری ومعرفی جاذبه های ایران و فراهم کردن بسترهای جذب توریسم مذهبی با آموزش های تخصصی وبالابردن ظرفیت توریسم پذیری در جامعه تلاش مضاعف داشته باشند، وقتی در ایام اربعین بیش از 20 میلیون زائربه کربلای معلی مشرف شدند ،نشانگر این است که ارادتمندان به اهل بیت علیهم السلام علاقمند هستند از اقصی نقاط جهان به زیارت مشرف شوند ، این همه اماکن تاریخی و مقدس درکشوروجود دارد.

به ویژه حرم منوروملکوتی حضرت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه واحمدبن موسی علیهم السلام ...برای کشور ایران یک فرصت و مزیت عالی است که با برنامه ریزی و جذب توریسم مذهبی علاوه برجنبه معنوی وفرهنگی می توان اقتصاد ایران را رونق داد و مشکل اشتغال جوانان را تاحدی حل کرد که متاسفانه دردولت قبلی و تاکنون ازاین ظرفیت به خوبی استفاده نشده است . حضور جناب دکتر سلطانی فردر رأس سازمان میراث فرهنگی را به فال نیک گرفته چرا که ایشان سال هاست در امور اجرایی و فرهنگی کشوردارای تجربیات درخشان وارزنده است.
 
در راستای تعمیق بخشیدن و انسجام گرفتن به امور فرهنگی در سازمان با نگاه فرهنگی واجتماعی که ایشان دارند پیشنهاد می شود با اولویت بخشی به برنامه های فرهنگی واحیاء معاونت یا مرکز امور فرهنگی درسازمان و تشکیل اداره کل یا ستاد گردشگری مذهبی اقدام گردد، چرا که هرسه معاونت در سازمان یعنی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ارتباط مستقیم با کار فرهنگی دارند ودر اصل فرهنگی هستند که دردولت گذشته معاونت فرهنگی از چارت سازمان حذف شده است که در واقع حذف آن اشتباه بود ،همچنین گردشگری مذهبی که از نوع توریسم فرهنگی است وبه دلیل اماکن زیارتی فراوان درکشوراغلب گردشگری وسفر،مذهبی و زیارتی است باید به استان هایی که ظرفیت عظیمی برای پذیرش توریسم مذهبی دارند مورد توجه ویژه قرارگیرند ودر مدیریت این استانها مدیرانی با نگاه فرهنگی ،که دارای برنامه های بلند مدت هستند انتصاب شوند. که درحقیقت ظرفیت های استانی را بشناسند تا بتوانند با تعامل استانداری ها و معاونت امور زائرین در استان های زیارتی وتعامل با متولیان اماکن زیارتی شاخص و دیگر نهادهای فرهنگی به توسعه گردشگری مذهبی وایجاد اشتغال وجذب سرمایه گذاران ، موفق عمل کنند .

منبع خبرگزاری برنا




مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 10
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 3
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 33
            بازدید ماه بازدید ماه : 1160
            بازدید سال بازدید سال : 2503
            بازدید کلی بازدید کلی : 49815

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.137.157.45
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف